Op De Bataaf hebben we het leerstofjaarklassensysteem losgelaten en werken we in units. In unit 1 zitten kinderen van 4 - 7 jaar, in unit 2 zitten kinderen van 7 - 9 jaar en in unit 3 zitten kinderen van 9 - 13 jaar. Elke unit bestaat uit enkele heterogene basisgroepen.
De kinderen starten en eindigen hun schooldag in hun basisgroep. Samen werken de kinderen aan hun ontwikkeling en spelen en leren ze in een unit die bestaat uit 60 tot 90 leerlingen.
Deze groep leerlingen wordt begeleid door een team van leerkrachten, leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten. Ieder kind heeft één coach. Deze leerkracht houdt het overzicht en voert de kindgesprekken en de voortgangsgesprekken met kind en ouders.
In het unitonderwijs…
- volgt iedere leerling zijn/haar eigen leerroute.
- voelen leerlingen zich meer betrokken en leren meer.
- zijn unitteams samen verantwoordelijk voor een grote groep leerlingen.
De kinderen werken in wisselende groepjes aan de doelen. Dat kan zijn op plekken in de ‘ruimte’ waar instructie wordt gegeven of op een plek waar ze zelfstandig (begeleid) of in groepen samenwerken. Hierbij gaan ze aan de slag om de nieuwe leerstof die is aangeboden te verwerken. De verwerking gebeurt op verschillende manieren: schriftelijk, digitaal of in de vorm van spelend/bewegend leren. Er wordt gebruik gemaakt van materialen in de rijke leeromgeving die de ontwikkeling optimaal stimuleren.
Elke leerling volgt de leerlijn in zijn eigen tempo. Er wordt veelal thematisch gewerkt. Leerlingen weten wat ze moeten leren, waar ze nu staan en wat hun volgende stap is. Eigenaarschap wordt op een natuurlijke wijze aangeleerd en gestimuleerd.
Bij unitonderwijs is sprake van samenwerking tussen leerkrachten, leerkrachtondersteuners, onderwijsassistenten en specialisten. Allen werken samen aan goed onderwijs; ze leveren elk hun eigen bijdrage. Samen hebben ze de verantwoordelijkheid voor het leren van alle kinderen. Samen bepalen ze de manier waarop lesgegeven wordt in de unit. Leraren en andere begeleiders hebben gedurende de dag verschillende rollen, zoals:
- Instructie geven,
- Rondlopen en begeleiden,
- Observeren en registreren,
- Kindgesprekken voeren.
Collega’s spreken met elkaar af wie welke rol heeft bij welk onderdeel van de dag.
Voordelen van het onderwijs anders organiseren
- Er kan beter rekening gehouden worden met verschillen tussen kinderen; kindgericht werken, meer passend onderwijs.
- Door het samenwerken kunnen startende, nieuwe leerkrachten gemakkelijker aanhaken. De grote verantwoordelijkheid van een groep kinderen wordt samengedragen, ze leren snel hoe er lesgegeven wordt op school en draaien mee in het team.
- Leerkrachten kunnen zich specialiseren in specifieke vakken.
- Door de andere indeling van leeractiviteiten kunnen naast leerkrachten ook leerkrachtondersteuners, onderwijsassistenten en externe specialisten worden ingezet.
- Door de gedeelde verantwoordelijkheid en samenwerking wordt het team flexibeler; ziekte kan gemakkelijker worden opgevangen.
- Onderzoek bewijst, dat het samenwerken in een team bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs en de professionaliteit van het team.