Op De Bataaf hebben we  het leerstofjaarklassensysteem losgelaten en werken we in units. In unit 1  zitten kinderen van 4 - 7 jaar, in unit 2 zitten kinderen van 7 - 9 jaar en in  unit 3 zitten kinderen van 9 - 13 jaar. Elke unit bestaat uit enkele heterogene  basisgroepen.
      De  kinderen starten en eindigen hun schooldag in hun basisgroep. Samen werken de  kinderen aan hun ontwikkeling en spelen en leren ze in een unit die bestaat uit  60 tot 90 leerlingen. 
      Deze  groep leerlingen wordt begeleid door een team van leerkrachten,  leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten. Ieder kind heeft één coach.  Deze leerkracht houdt het overzicht en voert de kindgesprekken en de  voortgangsgesprekken met kind en ouders.
      
	  
      In het unitonderwijs…
      
        - volgt iedere leerling zijn/haar eigen  leerroute. 
- voelen leerlingen zich meer betrokken  en leren meer.  
- zijn unitteams samen verantwoordelijk  voor een grote groep leerlingen.
      De kinderen werken in  wisselende groepjes aan de doelen. Dat kan zijn op plekken in de ‘ruimte’ waar  instructie wordt gegeven of op een plek waar ze zelfstandig (begeleid) of in  groepen samenwerken. Hierbij gaan ze aan de slag om de nieuwe leerstof die is  aangeboden te verwerken. De verwerking gebeurt op verschillende manieren:  schriftelijk, digitaal of in de vorm van spelend/bewegend leren. Er wordt  gebruik gemaakt van materialen in de rijke leeromgeving die de ontwikkeling  optimaal stimuleren. 
      
      Elke leerling volgt de  leerlijn in zijn eigen tempo. Er wordt veelal thematisch gewerkt. Leerlingen  weten wat ze moeten leren, waar ze nu staan en wat hun volgende stap is.  Eigenaarschap wordt op een natuurlijke wijze aangeleerd en gestimuleerd.
      
      Bij unitonderwijs is  sprake van samenwerking tussen leerkrachten, leerkrachtondersteuners,  onderwijsassistenten en specialisten. Allen werken samen aan goed onderwijs; ze  leveren elk hun eigen bijdrage. Samen hebben ze de verantwoordelijkheid voor  het leren van alle kinderen. Samen bepalen ze de manier waarop lesgegeven wordt  in de unit. Leraren en andere begeleiders hebben gedurende de dag verschillende  rollen, zoals:
      
        - Instructie geven, 
- Rondlopen en begeleiden, 
- Observeren en registreren, 
- Kindgesprekken voeren. 
      Collega’s spreken met  elkaar af wie welke rol heeft bij welk onderdeel van de dag. 
      
      Voordelen van het  onderwijs anders organiseren
      
        - Er kan beter rekening gehouden worden  met verschillen tussen kinderen; kindgericht werken, meer passend onderwijs.
- Door het samenwerken kunnen startende,  nieuwe leerkrachten gemakkelijker aanhaken. De grote verantwoordelijkheid van  een groep kinderen wordt samengedragen, ze leren snel hoe er lesgegeven wordt  op school en draaien mee in het team.
- Leerkrachten kunnen zich specialiseren  in specifieke vakken.
- Door de andere indeling van  leeractiviteiten kunnen naast leerkrachten ook leerkrachtondersteuners,  onderwijsassistenten en externe specialisten worden ingezet. 
- Door de gedeelde verantwoordelijkheid  en samenwerking wordt het team flexibeler; ziekte kan gemakkelijker worden  opgevangen.
- Onderzoek bewijst, dat het samenwerken  in een team bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs en de  professionaliteit van het team.